De coronacrisis heeft een groot deel van de bevolking ontdaan van een vast inkomen. Niet alleen alle banen in de horeca die al maanden in de lucht hangen, maar ook andere bedrijven die mensen moesten ontslaan bijvoorbeeld om te kunnen investeren in middelen om thuiswerken mogelijk te maken waar dat belangrijker was. Er moeten keuzes worden gemaakt in tijden van crisis en er zijn altijd mensen die daar slachtoffer van worden. Daarnaast zijn er mensen die hun baan nog hebben, maar waarvoor er geen werk meer is doordat een winkel tijdelijk moest sluiten of omdat zij werken in een vakgebied waarin op dit moment niets mogelijk is, bijvoorbeeld rondom reizen, horeca of evenementen. Velen zaten hierdoor thuis, met niets te doen, zonder inkomen. Daar wordt een mens gelukkig creatief van. Massaal bedacht iedereen manieren om vanuit huis toch een zakcentje te kunnen verdienen, met een leuk business idee wat het omgaan met de maatregelen makkelijker maakt bijvoorbeeld of iets creatiefs waarmee je jezelf je hobby's en passies laat ontdekken én je tegelijkertijd wat kunt bijverdienen. Maar om dit echt om te zetten naar een bedrijf is een lastige stap. Lees er hier alles over!
Wat wil je uitstralen?
Het belangrijkste om voor jezelf op een rijtje te zetten is wat jij wilt zijn als bedrijf. Juist als zoiets voortkomt uit een periode van crisis is het gevormd op basis van omstandigheden waarop je geen invloed had. Probeer dus een stapje terug te nemen, de situatie van buitenaf te bekijken. Als je alle geld van de wereld had gehad, en alle mogelijkheden, wat voor bedrijf zou je dán willen zijn? Wat wil je uitstralen, welk gevoel wil je dat je klanten hebben? Maak hiervan een schets en probeer dit in de hudige situatie te passen, in plaats van andersom. Zo weet jij dat je niet investeert in een situatie, maar juist in iets moois wat toevallig uit die situatie voort kwam. Zo weet je ook meteen zeker dat je nog jarenlang plezier uit je bedrijf zult halen, wat er ook gebeurt.
De praktische kant
Maar naast het schetsen van ideeen en het nastreven van je dromen en passies, komt er bij het opstarten van een bedrijf ook een praktische kant kijken. Dat wil zeggen vragen zoals of je je werk vanuit huis wil blijven doen of een bedrijfspand misschien wel een beter idee is; of je personeel nodig hebt, wat de marketingsstrategie wordt. Maar ook het bewaren van de voorraad: als je jouw spullen gaat verzenden, is het belangrijk dat je voldoende luchtkussen enveloppen in huis hebt om een veilige verzending te kunnen garanderen. Om te voorkomen dat je hoofd overvol raakt en al het leuke er snel af is, hou hier goed overzicht in en schakel daarbij hulp in als dat nodig is!